מתי יודעים שצריך לפנות לעזרה סיעודית?

עזרה סיעודית היא מושג שנראה עבור רבים רחוק אלף שנות אור, כאשר עזרה שכזאת אכן לא נחוצה כמעט במרבית שנות החיים, כאשר האמונה הרווחת היא שאנחנו אנשים בריאים , בלתי מנוצחים וכאלה שבמקרה הגרוע פונים לרופא או נוטלים אקמול.

עם זאת החיים, כפי שרבים יודעים, אינם תמיד צפויים ולעיתים הם 'מנחיתים' עלינו או על האנשים היקרים לנו מהלומות שלא חשבנו שיגיעו כמו גם תחלואים ומצבים שגורמים לנו להכיר את המושג עזרה סיעודית, קצת יותר מקרוב.

עזרה סיעודית

אבל לפי שנסביר מתי יודעים שצריך לפנות אל עזרה סיעודית, בין אם מדובר לעזרה עבור אדם צעיר או במצבים של עזרה לקשיש, חשוב לדעת מהי עזרה מסוג זה:

עזרה סיעודית נועדה לרוב לאפשר לאדם מבוגר או לכל אדם שלא מתפקד להשארת בביתו ללא צורך בבתי אבות או בבתי חולים, והיא כוללת אח או אחות סיעודיים אשר מסייעים לקשיש לבצע את כל הפעולות היום יומיות שלו כמו: רחצה, אכילה, לבישת ביגוד ועוד וזאת תוך השגחה כי הקשיש או האדם שזקוק לעזרה בטוח בביתו.

בנוסף עזרה כזאת מסייעת לטפל בזקן בביתו היא מקנה אספקת תרופות ומוצרים המסייעים לשמירה על איכות החיים ומקנה שירותי הסעות וכביסה.

אז מתי יודעים כי צריך לפנות לעזרה סיעודית? ישנם כמה מצבים בולטים:

בהעדר תפקוד – כאשר קשיש מגיע למצב שהוא אינו מצליח לתפקד לבד, בעת שהוא לא אוכל, לא מתקלח לבד ולא מצליח להתלבש ולקיים פעולות בסיסיות: יש לשכור עזרה סיעודית. במקרים כאלה חשוב לשמור על איכות חייו של הקשיש ולא להזניח.

במקרה של תאונה- במקרה של תאונה מכל סוג בין אם מדובר בנפילה מהמדרגות או תאונת עבודה שיכולה לקרות גם לאנשים צעירים ולשתק אותם לגמרי, חשוב לבדוק את העזרה הסיעודית אשר אפשר לקבל.

מחלת האלייצהמר – מחלת אלייצהימר היא מחלה קשה וחשוכת מרפא שתוקפת אנשים בגיל מבוגר יחסית ופוגעת בתאי המוח והזיכרון. במקרים כאלה מגיע האדם לחוסר תפקוד בו הוא שוכח היכן נמצאים השירותים, הוא שוכח להתקלח, לאכול ויכול אף לצאת לבד מביתו ולאבד את דרכו ברחוב. במקרים כאלה חשוב שתהיה עזרה לקשיש והוא יוכל לקבל שירותים של מטפל צמוד.

מצבים של דמנציה או שיטיון – שתי מחלות קשות שגורמות לקשישים לתשישות נפש. במקרים כאלה חשוב גם כן להצמיד אל הקשיש מטפל סיעודי שיסייע לו להימנע ממצבים קשים (רבים הקשישים שבסובלים בדמנציה שנעלמים מביתם ואובדים ברחוב או נתקלים באלימות) תוך שיש לשמור על אורח חייו של הקשיש ולהפוך את חייו לכמה שיותר ראויים.

חבלות רבות ונפילות  – אם אתם ובני המשפחה הקשישים שלכם מרבים להיחבל מנפילות קשות, אם אתם סובלים מחוסר תפקוד,  כמו גם אם אינכם מצליחים ללכת לבד או לעלות ולרדת במדרגות: ייתכן ואתם זכאים לעזרה סיעודית.

במצב של מחלות קשות – גם מחלות שפוקדות קשישים כמו מחלת הסרטן ומחלות קשות אחרות, הן כאלה המצדיקות עזרה ממטפל סיעודי. מטפל מסוג זה יכול לעזור לקשיש לעבור את תקופת ההתמודדות עם המחלה.

כיצד מקבלים את הסיוע?

סיוע של מטפל סיעודי ניתן לקבל לאחר בדיקת הזכויות המגיעות לכם או לבן המשפחה מהמוסד לביטוח הלאומי. יש להגיש בקשה מסודרת לסניף הקרוב ביותר לביתכם, תוך שאתם בודקים את הזכאות שלכם ואת הזכויות שלכם לטיפול מסוג זה.

במידה ואתם לא נמצאים זכאים אפשר לפנות לעורך דין העוסק בתביעות ביטוח לאומי לערעור על ההחלטה, ואם יש לכם את התקציב לכך – תוכלו לשכור מטפל סיעודי מחברת סיעוד פרטית.