זכויות אנשים במצב סיעודי

עם הקדמה הטכנולוגית, מגיעה גם הקלה לחולים רבים. תוחלת החיים נמצאת במגמת עליה מתמדת כאשר יותר ויותר מחלות ובעיות רפואיות מוצאות מרפא. התופעה הזו היא כמובן ברוכה, משום שיותר אנשים זוכים לאריכות חיים. מכיוון שישנם יותר אנשים שזוכים להגיע לשיבה טובה, עולה שיעור אלו המגיעים לכדי מצב סיעודי. זהו מצב שמוגדר כחוסר יכולת לבצע פעולות יום יומיות ולו שתי סיבות עיקריות: בעיה רפואית פיזית או תשישות נפשית על סוגיה השונים.

ישנם מספר מקורות עזרה במקרה של הגעה למצב סיעודי. חלקם דורשים היערכות מוקדמת ותשלום, וחלקם כלולים ומוענקים לכל אזרח ישראלי. העזרה יכולה להגיע בצורה של תשלום ישיר, החזר הוצאות, אספקה של מוצרים או אפילו הנחות שונות. מכיוון שיש לא מעט סוגים של קצבאות ועזרות שונות למטופלים במצב סיעודי, ומכיוון שאלו ניתנים לפי תנאים שונים, ראוי היה לרכז הכל ולעשות סדר.

במאמר הבא נסקור את אותם מקורות ונבחן איזה סוג עזרה הם מציעים.

קצבאות ועזרה שניתנים ללא תלות בתשלום מראש

כל אזרח ישראלי במצב סיעודי זכאי לקבל עזרה משני גורמים עיקריים: ביטוח לאומי ומשרד הבריאות.

ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מציע עזרה לאנשים במצבים סיעודיים שונים. העזרה ניתנת החל מהגעה לגיל הפרישה שעומד כיום על 62 לנשים ו67 לגברים. שינוי גיל הפרישה בחוק ישנה בהכרח גם את גיל הזכאות לעזרה.

ביטוח לאומי מעניק גמלת סיעוד שמותנית בכמה גורמים:

  • מבחני הכנסה – הכנסה של עד 10273 ש"ח ליחיד ועד 15410 ש"ח לזוג יזכו בכל הקצבה. הכנסות מהסכומים הללו ועד 15410 ש"ח ליחיד ו23115 ש"ח לזוג יזכו רק ב50% מהקצבה. פיצויים לניצולי שואה ורדיפות הנאצים ימ"ש לא יכללו בסכום זה אם הם מגיעים ישירות ממקור זר.
  • על מבקש הקצבה להתגורר בביתו או בדיור מוגן במימון פרטי. מטרת הקצבה איננה מימון שהות במוסדות שונים, לשם כך יש עזרה ממשרד הבריאות שאליה נגיע בהמשך.
  • מבחן תפקוד – על מבקש הקצבה לעבור מבחנים שונים בהם מוערכת רמת אי התפקוד שלו. ישנן סה"כ 6 רמות שונות שנקבעות לפי היכולת לבצע פעולות שונות כמו גם מבחנים קוגניטיביים. המבחנים נערכים בנושאים הבאים: ניידות, יציבות ונפילות, היגיינה, רחצה, אכילה ושתיה והלבשה.

הקצבה עצמה מוענקת בצורה של החזר כספי על שעות טיפול וגם עזרה במוצרים ושירותים אחרים כגון:

  • מוצרי ספיגה.
  • ביקורים במרכזי יום.
  • לחצן מצוקה.
  • שירותי כביסה.

השילוב בין הרכיבים השונים נקבע על ידי המטופל ועל פי רמת הסיעוד שלו (מתוך 6).

בנוסף לכך, ישנן עוד מספר הטבות שניתנות למי שהוכר ומקבל קצבת סיעוד:

  • טרום סיעוד – אפשרות לקבלת סיעוד באופן מיידי עד קבלתו מביטוח לאומי. זה מחפה על התקופה הראשונית של ההיערכות מול ביטוח לאומי ומספק פתרון לאותם שבועות.
  • הנחות בחשמל ניתנות לבעלי רמה 3 ומעלה. ההנחה היא על 50% מחשבון החשמל כמו גם 400 קוט"ש ראשונים בכל חודש בחינם. התנאי לקבלת ההטבה הוא מגורים בבית פרטי.
  • הנחה בתשלום חשבונות המים לבעלי רמה 3 ומעלה היא על ה3.5 מ"ק מים הראשונים בכל חודש. ההטבה אמורה להתקבל באופן אוטומטי.
  • הנחה בארנונה ניתנת לפי נתונים המתקבלים במועצות המקומיות ובעיריות מביטוח לאומי.

משרד הבריאות

משרד הבריאות מציע סיוע שמוענק למי שצריך אשפוז כתוצאה ממצב בריאותי. הסיוע ניתן לאחר עמידה בתנאי סף של:

  • מצב בריאותי סיעודי או תשישות נפש ברמה שמחייבת אשפוז.
  • מצב כלכלי של מבקש הבקשה כמו גם משפחתו הקרובה.
  • מספר המקומות הפנויים במוסדות השונים.

הסיוע הכלכלי באשפוז ניתן לאחר בחינת כל הגורמים המצוינים כאן. גובה הסיוע נקבע על ידי מספר אנשי מקצוע והוא איננו אחיד אלא שילוב והערכה שלהם. כמו כן, הקלה נוספת שתוכלו לקבל עם הכניסה למוסד אשפוזי היא הנחה במס ההכנסה שניתנת על פי בקשה ובהתאם למצב.

ביטוחים שונים

למצב הסיעודי ניתן ורצוי להיערך גם על ידי רכישה של ביטוח סיעודי אשר בבוא היום יעניק לכם הגנה כלכלית ועוגן ביטוחי.

ביטוח סיעודי במסגרת קופות החולים

קופות החולים מציעות פוליסת ביטוח סיעודי. הפוליסה הזו דומה בין הקופות השונות ותנאיה מוכתבים על ידי המפקח על הביטוח. הפוליסה מעניקה למי שמגיע למצב סיעודי קצבה חודשית. הקצבה הזו תלויה בגיל ההצטרפות אל הביטוח:

  • הצטרפות עד גיל 49 תקנה 5500 ש"ח למבוטח השוהה בבית.
  • הצטרפות עד גיל 59 תקנה 4500 ש"ח למבוטח השוהה בבית.
  • הצטרפות מעל גיל 60 תקנה 3500 ש"ח למבוטח השוהה בבית.

הסכומים הנ"ל ניתנים למי שנמצא בביתו והם מסוג "פיצוי", כלומר, הם ניתנים ללא תלות בהוצאה זו או אחרת. למי שנמצא באשפוז. קבלת הקצבה היא מסוג "שיפוי". כאן מתקבלים ההחזרים כנגד הוצאות האשפוז והטיפול במוסדות מוכרים, להלן הסכומים:

  • הצטרפות עד גיל 49 תקנה 10000 ש"ח למבוטח מאושפז במוסד.
  • הצטרפות עד גיל 59 תקנה 6500 ש"ח למבוטח מאושפז במוסד.
  • הצטרפות מעל גיל 60 תקנה 4500 ש"ח למבוטח מאושפז במוסד.

המגבלה בביטוח הזה היא שאת הקצבה ניתן לקבל למשך חמש שנים בלבד. ההצטרפות לביטוח נחשבת זולה בגילאים צעירים ועולה עם הגיל. מצטרף בשנות העשרים לחייו ישלם כ10 ש"ח בעוד שבגיל 80 הוא ישלם כ200 ש"ח מידי חודש בחודשו.

ביטוח סיעודי פרטי

הזכויות הרבות ביותר בעת הגעה למצב סיעודי יגיעו לכם אם תצטרפו לפוליסה פרטית של ביטוח סיעודי. מכיוון שמדובר בפוליסות פרטיות, יש ביניהן מגוון רב בנוגע לסוג הפיצוי וגובהו. פוליסות רבות מציעות תשלומים חודשיים מופחתים ומנגד תקופת הפיצוי מתחילה בעיקוב של כמה שנים מרגע הכניסה למצב הסיעודי. הפוליסות הללו נועדו לכסות את המבוטח כאשר תיגמר תקופת הכיסוי של הביטוח דרך קופות החולים.

פוליסת הביטוח הפרטי יכולה להיות מסוג 'פיצוי' או 'שיפוי'. פוליסה מסוג פיצוי תאפשר לכם קבלת קצבה שאיננה תלויה במקורות הכנסה נוספים או קצבאות אחרות. הכספים יוענקו לכם אפילו אם אתם מקבלים קצבה נוספת ולמעשה אפילו אם יש לכם ביטוח אחר שמשלם לכם קצבה.

יתרון נוסף גדול של הביטוח הזה הוא בכך שכל התקופה בה שילמתם את הפרמיות תעמוד לזכותכם בעתיד. באופן מעשי, יש בביטוח הזה רכיב מסוים של חיסכון שמשולב עם ביטוח. כמו כן, סכומי הקצבה של ביטוח פרטי משתנים בהתאם למועד ההצטרפות. באופן כללי מדובר בסכומים ניכרים שיכולים להגיע גם לעשרים אלף ש"ח.

סיכום

מצב סיעודי הוא כאמור מאוד נפוץ ככל שהגיל מתקדם. למרות שישנה עזרה בסיסית המתקבלת מהמדינה, היא איננה מספיקה. עלויות כוח האדם בתחום הסיעוד הן גבוהות אפילו כאשר מדובר בעובדים זרים. מי שמבקש ליצור לעצמו הגנה ממקרה כזה, יצטרך להקנות לעצמו עוגן ביטוחי, נוסף לעזרה הבסיסית שניתנת על ידי ביטוח לאומי ומשרד הבריאות. גורם נוסף עליו יש לתת את הדעת הוא חוסר הוודאות לגבי גובה הקצבאות שינתנו על ידי המדינה בעתיד כמו גם גובה העלויות הכרוכות במצב סיעודי. לדוגמא, שינוי של גיל הפרישה בחוק ישנה גם את הזכאות של כל אחד ואחת מאיתנו לקצבאות הסעד של הביטוח הלאומי.