אל תשליכני לעת זקנה: איך להתמודד עם מחשבות על המוות בהגיענו לגיל השלישי?

טיפול CBT

אין זה סוד שאף אחד אינו רוצה למות, אך לצד ההבנה שהדבר בלתי נמנע, גם יש לא מעט אנשים מבוגרים שמתחילים להבין עד כמה הקץ קרוב, ועל כן במקום לנצל בצורה אידאלית את השנים הנותרות, הם נכנסים לחרדות שרק מעיקות ומובילות למיחושים. פה אנו באים לומר שטוב להכיר טיפולים טבעיים שמסייעים לחזור לשגרה בריאה. כיצד אם כן ניתן לסייע לאותם אנשים אהובים? להלן כמה כיוונים:

טיפול CBT

עבור אנשים מבוגרים אין זה יהיה נכון לעבור הליך ארוך, קרי פגישות שבועיות על ספת הפסיכולוג, אלא מוטב להעניק להם סיוע מידי ואפקטיבי, ופה נציג את שיטת .CBT בעזרת טיפול CBT זוכים לשלב בין טיפול התנהגותי לטיפול קוגניטיבי, או במילים יותר פשוטות משנים דפוסי מחשבה – משנים את תמונת המציאות באמצעות תרגול של מגוון התנהגויות חדשות. כמו כן, טיפול זה ניתן למצות בין 3 ל6 חודשים, כאשר בין היתר השיטה מטפחת את תחושת הביטחון ומפחיתה מחשבות מטרידות.

חיזוק מערכות חיוניות

לפעמים הפתרון פשוט יותר ממה שניתן לחשוב, ופה נציין שחשוב להשקיע בשלושת המערכות הבאות: המערכת השכלית, הגופנית והנפשית. שנרחיב? פעילות גופנית משמרת את תפקוד מערכות הגוף ובו זמנית דוחקת את המחשבות השליליות לפינה. אי לכך מוטב ללכת כמחצית השעה מדי יום (ולו לסופר השכונתי), להפעיל כמה שיותר את השכל (ולו באמצעות שאלות היגיון, תשבצים, משחקי חשיבה וקריאת ספרים) וחשוב ביותר לשמור ככול הניתן על תחושת שלווה, משמע הכרחי לשמור על פרופורציות ולהתייחס לחצי הכוס המלאה. כמו כן, חשוב להגביר פעילות בתחומים אהובים ואף רצוי להתנדב, וזאת כי ברגע שתורמים לאחרים מרגישים יעילים, שיש בנו צורך ומאוד חיוניים, וחיוניות היא ללא ספק סוד החיים.

פעילות יעילה

בין אם מדובר באנשים מבוגרים ובין אם מדובר באנשים צעירים, בטלה היא ללא ספק סכנה. כאשר אנשים יוצאים משגרה פעילה הם מהר מאוד עשויים לחוש דיכאון וייאוש, ובטח כשמדובר באנשים מבוגרים. מכאן שחשוב להקפיד על סדר יום, להציב יעדים יומיים (ולו פשוטים) ובטח שאין לוותר, אלא ההיפך הוא הנכון – מוטב לדרוש מאנשים מבוגרים שיקפידו להיות כמה שיותר פעילים ועצמאיים, גם אם יש להם מטפלת צמודה שיכולה לעשות עבורם הרבה – ולו כדי לנהל אורח חיים בריא, ככל הניתן.

מעט שעושה הרבה

לסיכום נציין שגם אם בסופו של דבר החרדה תתממש ואכן נמות, לפחות בינתיים נחייה חיים כמה שיותר חיוניים ומלאים. פה נחדד שתפקידנו כבני משפחה וחברים לשים לב מתי מופיעים סימני דעיכה שנובעים מחרדה. מבחינים בתסמינים? זה הזמן לעודד ולהחזיר לשגרה – זה הזמן לקבוע משימות, למצוא פעילויות, להתקשר כמה שיותר (כדי שירגישו שלא שכחו אותם) ואף רצוי לגרום להם להרגיש נחוצים. מרגישים שהמצב חמור? כפי שציינו קיימות שיטות טיפול יעילות – קיבעו פגישה.

השארת תגובה